Zoekmachinemarketing

Online marketing valt tegenwoordig niet meer weg te denken. Een zichzelf respecterend bedrijf hecht veel belang aan zijn website. Een website is tenslotte het ultieme uithangbord van een bedrijf, en in vele gevallen het eerste waar eventueel toekomstige klanten mee worden geconfronteerd.

Wat is zoekmachinemarketing?

Zoekmachinemarketing is een tak van de marketing gericht op de online status van de website van bedrijven. De bedoeling is een website een optimale positie te doen verkrijgen binnen de zoekresultaten aan de hand van verschillende technieken. Op deze manier wordt de status van het bedrijf ook verhoogd. Een website is reclame op het internet, in feite in de internetgerichte maatschappij waarin we nu leven de meest belangrijke vorm van reclame die een bedrijf kan hebben.

Zoekmachinemarketing kan worden opgesplitst in twee onderdelen: SEO of search engine optimization en SEA of search engine advertising. Met zoekmachineoptimalisatie of SEO wordt het optimaliseren van de webpagina bedoeld. Inhoudelijk worden aanpassingen gemaakt om op die manier tegemoet te komen aan de trefwoordcombinaties die belangrijk zijn voor de website. Daarnaast zal de onderliggende technische structuur worden aangepakt. Ook een doordachte linkbuildingstrategie is onmisbaar voor een goede zoekmachineoptimalisatie. SEO spitst zich toe op de website zelf en wil door aanpassingen een beter resultaat boeken in de natuurlijke zoekresultaten. SEA daarentegen is een meer specifieke strategie die naast SEO kan bestaan. Met zoekmachineadverteren wordt bedoeld het tegen betaling plaatsen van advertenties op de zoekmachineresultatenpagina. Voor een specifieke trefwoordencombinatie kan dan gekozen worden om een link altijd te laten verschijnen, ongeacht de organische zoekresultaten. Er moet alleen betaald worden wanneer een bezoeker effectief op de advertenties klikt.

Waarom is een mix tussen SEO en SEA zo boeiend?

Zoekmachinemarketing is een belangrijke tak binnen de marketingstrategie van een bedrijf. De bedoeling is zo veel mogelijk bezoekers te krijgen, en hierdoor conversies te realiseren. Een slimme strategie uitdenken om hiertoe te komen, kan niet over een dag ijs gaan en vereist verschillende analyses en verstandige keuzes. Trefwoordenanalyses, om te kijken hoe belangrijk bepaalde trefwoorden zijn voor de website. Adverteren overwegen, met in het achterhoofd houden in hoeverre dit zich laat terug verdienen. Aanpassingen doorvoeren, overwegend hoe bezoekers zullen reageren op een bepaald design of een bepaalde schrijfstijl.

De optimale strategie is voor ieder bedrijf verschillend. Voor sommige zal blijken dat een meer doorgedreven zoekmachineoptimalisatie al voldoende resultaat kan bieden. Andere zijn dan weer meer gebaat bij slim adverteren en een duidelijke strategie met betaalde links. De interessantste optie echter is een mix van SEO en SEA. Wanneer beide strategieën worden gecombineerd, kan nadien een analyse plaatsvinden van de resultaten. Men is namelijk altijd met mensen bezig en hun gedrag op het internet is bepalend voor de verdere zoekmachinemarketingstrategie. De meer ervaren internetgebruiker is niet altijd meer te vinden voor advertenties, net omdat deze geen inspanning vereisen. Organische resultaten daarentegen hebben een hele strategie achter zich, waar veel aan gewerkt is.

Analyseren en vergelijken is de boodschap, om zo gaandeweg een perfecte marketingstrategie te bepalen.